Το 1966 ιδρύθηκε στην Ελλάδα μια σημαντική και δραστήρια κομμουνιστική οργάνωση με το όνομα «Οργάνωση Μαρξιστών Λενινιστών Ελλάδας» (ΟΜΛΕ).
Η ΟΜΛΕ αποτελούσε, εκείνη τη χρονική στιγμή, τη σημαντικότερη
οργάνωση του μ-λ (μαρξιστικού - λενινιστικού) κινήματος / ρεύματος στη χώρα μας
και ιδρύθηκε από άτομα που ήθελαν να υπερασπιστούν τις αρχές του μαρξισμού-λενινισμού,
που θεωρούσαν πως εγκαταλείφθηκαν απ' το ΚΚΕ (αλλά και από το ΚΚΣΕ λόγω της αντισταλινικής
στροφής του 20ου Συνεδρίου του 1956), θέτοντας ως στόχο την
ανασυγκρότηση του κομμουνιστικού κόμματος.
Η ΟΜΛΕ, ως μαοϊκή οργάνωση, υπερασπίστηκε τις θέσεις του
ΚΚ Κίνας και του Κόμματος Εργασίας Αλβανίας (ΚΕΑ), ασκώντας κριτική στο
«σοβιετικό ρεβιζιονισμό». Με λίγα λόγια, η ΟΜΛΕ είχε σαφή μαοϊκό και
αντιχρουστσωφικό προσανατολισμό. Μερικά από τα πιο γνωστά στελέχη της ήταν ο
Γιάννης Χοντζέας και ο Ισαάκ Ιορδανίδης.
Κατά την περίοδο της στρατιωτικής δικτατορίας ανέπτυξε
δραστηριότητα και στη Δυτική Ευρώπη, κυρίως στους χώρους των Ελλήνων φοιτητών,
μέσα από το Αγωνιστικό Μέτωπο Ελλήνων Εξωτερικού (ΑΜΕΕ). Συνδέθηκε επίσης με
κύκλους πολιτικών προσφύγων σε διάφορες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Εξέδιδε
τη δική της εφημερίδα και είχε συμμετοχή στην Εξέγερση του Πολυτεχνείου (1973).
Ο θάνατος του Μάο και η Θεωρία των Τριών Κόσμων (1976)
Το 1976 αποτελεί χρονιά - σταθμό για την ιστορική πορεία
του μ-λ κινήματος στην Ελλάδα, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.
Στις 9 Σεπτεμβρίου 1976 έφυγε από τη ζωή ο ιδρυτής και
ηγέτης της της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Μάο Τσετούνγκ (Mao Zedong).
Λίγο καιρό αργότερα, στις 1 Νοεμβρίου 1976 παρουσιάστηκε
η «Θεωρία των Τριών Κόσμων» από τον Χούα Κούο Φένγκ (Hua Guofeng) στο κομματικό
έντυπο «Ρενμιν Ριμπάο» σαν ανέκδοτο έργο του Μάο και καλούνταν όλα τα μαοϊκά –
κινεζόφιλα κόμματα να την αποδεχτούν.
Γύρω από αυτή τη θεωρία προέκυψαν πολλές συζητήσεις και
αντιπαραθέσεις.
Πολλοί κομμουνιστές υποστήριξαν ότι η «Θεωρία των Τριών
Κόσμων» αποτελούσε κατασκεύασμα της ομάδας Χούα - Τένγκ που μετά το θάνατο του
Μάο ανέλαβε την εξουσία στην Κίνα. Θεωρούσαν ότι αυτή η θεωρία δεν ήταν
δημιούργημα του Μάο και ότι ο πραγματικός της στόχος ήταν :
1) η δημιουργία ενός αντισοβιετικού μπλοκ δυνάμεων όχι
στη βάση κοινής ιδεολογικής κατεύθυνσης αλλά κοινών πολιτικών-διακρατικών συμφερόντων,
προκειμένου να ανακοπεί η διαρκώς αυξανόμενη επιρροή της Ε.Σ.Σ.Δ. κυρίως στην
Ασία
2) η ανατροπή των σχέσεων κομματικής ηγεσίας - βάσης και
κόμματος - μαζών όπως είχαν διαμορφωθεί μέσα από τη Μ.Π.Π.Ε. (Μεγάλη
Προλεταριακή Πολιτιστική Επανάσταση), τονίζοντας την προτεραιότητα του
«εθνικού» απέναντι στο «ταξικό».
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι είχε αρχίσει να διαφαίνεται
διάσταση μεταξύ Κίνας και Αλβανίας, που εκφραζόταν με την αντίθεση του Κόμματος
Εργασίας Αλβανίας (Χότζα) στην κινέζικη εξωτερική πολιτική και μετά από λίγα
χρόνια οδήγησε στη ρήξη μεταξύ των δύο χωρών (ρήξη Κίνας – Αλβανίας το 1978).
Η διάσπαση της ΟΜΛΕ (1976)
Οι έντονες αντιπαραθέσεις σχετικά με την αποδοχή ή μη της
Θεωρίας των Τριών Κόσμων και σχετικά με την υποστήριξη ή την απόρριψη της νέας μεταμαοϊκής
ηγεσίας του Κ.Κ. Κίνας οδήγησαν στη διάσπαση του μ-λ κινήματος / ρεύματος, όπως
έγινε και στην Ελλάδα με τη διάσπαση της ΟΜΛΕ (1976).
Η ίδρυση του ΚΚΕ (μ-λ) και του Μ-Λ ΚΚΕ (1976)
Από τη διάσπαση της ΟΜΛΕ προέκυψαν δύο νέα κόμματα της μαοϊκής
αριστεράς : το ΚΚΕ (μ-λ) και το Μ-Λ ΚΚΕ.
Το ΚΚΕ (μ-λ) ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 1976 από την
πλειοψηφία των μελών και στελεχών της ΟΜΛΕ. Διατήρησε τη συνδικαλιστική
παράταξη ΠΕΣΠ (Προοδευτική Εργατική Συνδικαλιστική Παράταξη), τη φοιτητική
παράταξη ΠΠΣΠ (Προοδευτική Πανσπουδαστική Συνδικαλιστική Παράταξη) καθώς και
την εφημερίδα «Προλεταριακή Σημαία». Αποκήρυξε τη «Θεωρία των Τριών Κόσμων» που
προωθούσε η νέα ηγεσία του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας επισήμως μετά το
θάνατο του Μάο Τσετούνγκ και τάχθηκε στο πλευρό του Κόμματος Εργασίας της
Αλβανίας (ΚΕΑ). Υποστήριξε ότι στην Κίνα πραγματοποιήθηκε καπιταλιστική
παλινόρθωση.
Το Μ-Λ ΚΚΕ ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 1976 από τη μειοψηφία
των μελών και στελεχών της ΟΜΛΕ. Υποστήριξε τη «Θεωρία των Τριών Κόσμων» και τη
μεταμαοϊκή πολιτική του ΚΚ Κίνας, την οποία αργότερα επέκρινε ως
ρεβιζιονιστική. Το Μ-Λ ΚΚΕ συνέχισε να εκδίδει την εφημερίδα της ΟΜΛΕ «Λαϊκός
Δρόμος». Το 1981 συνεργάστηκε στις εκλογές με το ΕΚΚΕ (μαοϊκή οργάνωση που
ιδρύθηκε το 1970 στο Δυτικό Βερολίνο). Στις βουλευτικές εκλογές του 2000
συνεργάστηκε με τη μαοϊκή οργάνωση Α/συνέχεια (μετέπειτα ΚΟΕ).
